Sammanställning 2023


Då var det dags att sammanställa året som gått. 

Min tanke är att kontinuerligt sammanställa hur mycket pengar som jag har investerat, hur mycket portfljen är värd och hur mycket utdelning som genererats.

Detta är något som jag själv har saknat hos de andra bloggar jag sett där man endast redovisar utdelningen. För egen del har jag saknat att se hur mycket pengar som behövts för att få den mängd utdelning. 


Ungefär mindre hälften av mina aktieköp under 2023 skedde utan någon rätt till utdelningen. Dvs efter X-dagen. Det ska bli intressant att hur stora utdelningar som kommer generaras under 2024. 

Något som jag funderar på är att titta mer på en så kallad "utdelningsbombmatta" 
(mer om detta av Markus Hernhag Här). Detta skulle ge mer utdelning spridd över året och inte som nu med fokus kring mars/april.


Kan vara värt att notera att det investerade kapitalet har jag haft som "kontanter" på banken fram till oktober/november 2022. Den sättning som startade kring februari 2022 till följd av ökad inflation, högre räntor och det vedervärdiga ryssland som attackerade Ukraina gjorde att jag tyckte det var ett bra läge att börja köpa in sig på börsen. Får återkomma om hur portföljens uppsättning men en sak i taget...



Investerat kapital: 391.500,00 kr
Portföljvärde: 441.533,00 kr

Utdelning: 16.860 kr (1.405 kr per månad)



Som man ser ovan är det långt kvar till en årlig utdelning om 360.000 kr men Rom byggdes inte på en dag, som man brukar säga. 

Mitt mål är insättningar om ca 10.000 kr per månad att köpa och behålla aktier för. 

/ KK

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dags att sätta igång!

Om mig