Om mig

 Om mig. 

Jag är utbildad civilekonom och arbetar inom finans/tech. Jag har alltid varit duktig att spara pengar redan som liten. 

Under tiden som jag pluggade (4,5 år) sparade jag ca 4.000 kr i månaden och sparade tillslut ihop ca 250.000. I början var planen att jag skulle investera pengarna på börsen men när man gnetat och sparat ihop så mycket pengar så vågade jag tillslut inte gå in med det i börsen. Varken under tiden som jag sparade eller när jag "kommit" i mål. 

Efter en bostadskarriär och missat en hel del uppgång (och nedgångar) kände jag tillslut att jag var i en så pass säker situation finansiellt att jag vågade gå in på börsen. 


När COVID slog till på fullt allvar mars 2020 var tanken "buy  the dip" men så som omvärldsläget var då vågade jag inte utan satt återigen på pengarna om det skulle balla ut fullständigt! Som så många gånger förut studsade börsen upp igen och man missade det tåget ordentligt. 

Sedan kom februari 2022 och Ryssland attacekrade ukraina, inflationen steg kraftigt och räntorna likaså. Då tänkte jag "chans #2, detta får jag inte missa". 

Nov/dec 2022 när den initala paniken lagt sig så började jag kliva på börsen. ca 400.000 sparade pengar började gradvis köpa upp aktier för utdelning. 

2023 landade på ca 12% i portföljavkastning exkl. utdelnignar på 16.860 kr. 


Nu är det bara att hålla tummarna. Jag är övertygad om att kommande 3-4 år kommer vara bra år för aktier och utdelningar när räntor och inflation börjar kommer ner till "normala" nivåer.



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dags att sätta igång!

Sammanställning 2023